Tuesday 25 February 2020

Halatuju selepas SPM

Assalamualaikum  and hai. 

First of all Tahniah diucapkan untuk SPM candidates yang dapat result. Berapa pun result yang anda dapat Tahniah bibik ucapkan. Bagi yang tak capai target jangan pernah putus asa. Peluang untuk anda luas diluar sana. Ok back to our topic. Halatuju lepas SPM kemana adik2 boleh pergi. Actually peluang di luar sana sangat luas.

1. Upu online.
Adik2 boleh isi upu untuk diploma. Adik2 mesti ada target nak masuk universiti mana dan kos apa. Sebelum isi adik2 wajib check dulu sama ada kos yang adik2 nak mintak tu sesuai tak dengan result yang adik2 dapat. Make sure pilih 3 universiti dan kos yang sesuai dengan result adik2. 

Dengan upu juga adik2 boleh isi untuk politeknik. Politeknik also ok and choose the best course.

2. Matrikulasi
Adik2 boleh pilih program matrikulasi sama ada matrikulasi sains ataupuna perakaunan.  Bagi program sains ada yang setahun dan 2 tahun dan juga ada 3 kos.  Bagi perakaunan hanya setahun saja.  ( for more info untuk matrikulasi perakaunan boleh check dekat post bibik sebelum ni) .

3. Maktab perguruan. 
Maktab perguruan sangat sesuai untuk yang nak jadi cikgu. Boleh isi online and good luck for test.  😊

Nota kaki : Pilihlah course yang bila korang grad peluang pekerjaan luas. Jangan pikir minat tak minta. 2020 dan masa akan datang lebih mencabar.  Ok bye.

No comments: